Plastglas

Här är en försmak på hur det kommer att se ut med båda fönstrena på plats.

Efter ett samtal med en glasmästare verkar det inte riktigt gjörbart att använda 6 mm härdat glas som jag hade tänkt i det främre fönstret. Då alla glastårtbitar är unika skulle det kosta uppåt 2500 kr per bit bara arbete att skära ut dem.

Nuvarande tanke är att få innerglasen i 4 mm energiglas tillskurna av en glasmästare (kan göras för hand med glasskärare då det inte är härdat) och sen använda plastglas i ytterglaset. Ytterglaset vill man av krossatglasisängenärintesåtrevligttekniska skäl ha härdat eller på annat sätt ”okrossbart”.

Klar ytbelagd polykarbonat får det nog bli (Lexan, Makrolon etc). Då kan jag själv använda kopierstål i fräsen och enkelt kopiera de mallar jag tillverkat.

2 svar på ”Plastglas

  1. Skönt att se en uppdatering igen! Var ett tag sen. Hoppas det kommer bli lite bildbombningar så vi får se hur det ser ut under däck #nyfiken

  2. Polykarbonat kan du varmböja över runda fönstret då går det få det i ett stycke.
    Kan vara värt att ta hjälp av någon duktig på detta men det borde gå.
    Tejpar du ihop mallarna med vävtejp och lägger platt får du den form du ska fräsa ut.

Kommentera